RSO:n muusikot tartuttivat hyvän otteen Sibelius-lukion orkesteriharjoituksissa

Iikka meni jo vanhalle paikalleen”, totesi Sibelius-lukion sinfoniaorkesterin kapellimestari Juhani Lamminmäki opastaessaan RSO:n viittä muusikkoa instrumenttiensa mukaisille sijoilleen lukion suuressa salissa. Kontrabasisti Iikka Järven omista lukioajoista on kulunut 11 vuotta, mutta sinfoniaorkesterissa oman instrumentin paikka on tutusti ennallaan.   

Iikka Järven lisäksi myös alttoviulisti Camilla Vilkman on itsekin Sibelius-lukion kasvatti. Sellisti Eeva Rysän ja kakkosviulisti Mirka Malmin perhepiirissä on niin ikään maineikkaan lukion kasvatteja. Ykkösviulisti Han Shille konserttimestarin palli suomalaisessa oppilasorkesterissa on uusi kokemus. 

Jousisoittajaviisikko oli lupautunut harjoituttamaan lukion sinfoniaorkesterin kevätkonserttia kukin oman instrumenttinsa äänenjohtajana. RSOn ystävät ry on kustantanut muutamana vuotena ennen koronarajoituksia ystäväkoulunsa orkesterille kokeneiden muusikoiden apua ja tukea. Aiemmin se toteutettiin stemmaharjoituksina. RSO:n muusikot trimmasivat kukin omaa soitinryhmäänsä erikseen. Nyt konsertin valmistelu oli edennyt jo orkesterin yhteisharjoituksiksi ja teoksia soitettiin täydellä kokoonpanolla.

Sibelius-lukion vanhassa juhlasalissa orkesterin soittajat pystyivät yllättävän hyvin kuulemaan toinen toisiaan. Orkesteria johtaa Juhani Lamminmäki.

Toteutustavan vaihto toimi. ”Vierailijat ohjasivat esimerkillään ja pienillä opastuksilla. Orkesterille se oli erittäin antoisaa ja soitto muuttui heti. Hyvä ote tarttuu!” Juhani Lamminmäki myhäili tyytyväisenä.

Tyytyväisiä olivat myös RSO:n muusikot. ”Olipa mukava aamu täällä Sibelius-lukiossa. Tuntui todella siltä, että meitä oli odotettu.” Camilla Vilkmanin mukaan näin lyhyessä yhteisharjoituksessa ei tietenkään ehdi saada kuvaa siitä, mitä stemma siellä äänenjohtajan selän takana tekee. Silti ehtii kyllä antamaan täsmävinkkejä orkesterisoiton saloista ja toivottavasti innostamaan sekä harjoitteluun että itse orkesterisoittoon. ”Yhteisharjoitus on varmasti parempi kuin erilliset stemmat.

Iikka Järvellä (vas) oli vain yksi ohjattava, mutta sitä räätälöidympiä neuvoja Ilja Galkin sai kehittyäkseen.

Iikka Järvi iloitsi siitä, että koulukäyntejä järjestetään. ”Olisin itsekin aikoinaan saanut paljon irti tällaisesta tuesta. Basistin näkökulmasta orkesteriharjoitukset ovat varmasti hyödyllisempiä, sillä on paljon sellaista soitettavaa, jossa muiden kuuntelusta on eniten hyötyä.”  Oppilasmuusikoista oli tällä erää paikalla vain yksi kontrabasisti. Hän saikin sitten harjoituksen lomassa yksityisohjausta soittotekniikkaan ja soittoasennon muuttamiseen, mikä voisi tehdä jousikädelle ihmeitä.  

Han Shi sai omana opiskeluaikanaan kokea musisoinnin ammattimuusikoiden rinnalla. Nyt hän itse oli ammattilaisen roolissa ja kokemus oli kerrassaan nautittava. ”Olen vaikuttunut nuorten yleisestä osaamistasosta. Oppilaat olivat hyvin vastaanottavaisia, tunnelma oli kannustava ja positiivinen. Osallistuisin todella mielelläni tulevaisuudessakin tämän tapaiseen toimintaan.” Han Shin mielestä sekä stemma- että orkesteriharjoituksille on paikkansa. Hän sanoi huomanneensa merkittävää parannusta annettuja ohjeita noudattamalla. ”Nämä oppilaat ovat välkkyjä.”  Han Shi toivoisi, että oppilaille voitaisiin tarjota tällaista yhteisharjoittelua hieman useamminkin. Heille tekisi myös hyvää päästä seuraamaan RSO:n harjoituksia. ”Tehkää ahkerasti työtä ja pysykää uteliaina”, kuuluivat Han Shin terveiset sibbalaisille.   

Sibelius-lukion sinfoniaorkesterin kapellimestari Juhani Lamminmäki (oik), Camilla Vilkman, Han Shi ja Mirka Malmi harjoitustauolla.

Niin Eeva Rysä kuin Mirka Malmikin soittivat mielellään nuorten mukana. Samalla pystyi ohjaamaan soittotapoja, artikulaatiota jne. Eeva Rysän mukaan tyypillisessä koulun juhla- ja jumppasalin yhdistelmässä pystyi yllättävänkin hyvin kuulemaan toinen toisiaan.

Tunnelma on ehkä rentoutuneempi, kun soitetaan mukana orkesterissa eikä vain kuunnella ja ohjata. Stemmaharjoituksetkin ovat hyviä, etenkin, jos on vaativampaa ohjelmistoa”, Mirka Malmi summasi tuntemuksensa ja jatkoi: ”Hyvältä vaikuttaa. Soitto on hyvinkin ohjelmiston tasolla ja yhteissoitto parani selvästi harjoituksen aikana. Kun keskittyy johonkin tekniseen juttuun tai yhdessä pysymiseen, soitto helposti pienenee. Rohkeutta vaan ja ulos soittamisesta!”  

Terveisiä RSOn ystäville? ”Tämä on hieno tapa antaa vähän tutorointia ystäväkouluille. Toivottavasti mahdollisuuksia tulee monille, esimerkiksi kotimaan kiertueiden yhteydessä…

Tämän kevään konserttiohjelmassa 8.5. on orkesteriteosten ohella kolme solistiteosta. Fanni Piri soittaa Sibeliuksen Humoreskin nro 6 viululle ja orkesterille, Oskari Matinlassi puolestaan Larssonin Concertinon II osan pasuunalle ja jousille sekä Felix Sorainen Schumannin a-molli pianokonserton I osan.

Felix Sorainen opiskelee myös Sibelius-akatemian nuorisokoulutuksessa sekä pianon- että viulunsoittoa.

Jutun aloittavassa pääkuvassa koulukeikkaansa tyytyväiset RSO:n muusikot Eeva Rysä (vas), Iikka Järvi, Mirka Malmi, Camilla Vilkman ja Han Shi.

Teksti ja kuvat Ritva Männynoksa

Sibelius-lukion sinfoniaorkesterin konserttiohjelma maanantaina 8.5.2023   

Rautavaara: Cantus arcticus, Konsertto linnuille ja orkesterille I osa The Bog
Sibelius: Humoreski nro 6 viululle ja orkesterille, solistina. Fanni Piri
Larsson: Concertino pasuunalle ja jousille II osa, solistina Oskari Matinlassi
Schumann: Pianokonsertto a-molli I osa, solistina Felix Sorainen
Johansson: Bolero of the rising sun  
Sibelius: Karelia-Overture op. 10
Sibelius: Song of Praise sarjasta Swanehvit op 54
 

Samankaltaiset artikkelit

Vastaa