Pääsiäismatka Salzburgiin 19.–22.4.2025

Keväinen matkamme suuntautui Salzburgin pääsiäisfestivaalille, jonne 25 yhdistyksemme jäsentä lähti kannustamaan tänä vuonna festivaalin residenssiorkesteriksi valittua RSO:ta. Orkesterimme oli kovan vertailun kohteena, sillä kaupungin tunnetuimmassa konserttisalissa Großes Festspielhausissa vierailevat vuosittain maailman parhaisiin kuuluvat orkesterit Salzburgin varsinaisilla juhlaviikoilla heinä-elokuussa.

Ryhmäkuva otettiin Dreifaltigkeitskirchen edustalla Makartplatzilla. Kuva: Outi Piirtola

Alppien juurella sijaitseva Salzburg kuuluu eittämättä maailman eturivin musiikkikaupunkeihin. Kaupunki tunnetaan tietysti ennen kaikkea Mozartin synnyinkaupunkina, jossa suuren säveltäjän nimeä ja mainetta vaalitaan edelleen. Tänä päivänä kaupungin rikasta musiikkielämää leimaavat kuitenkin myös musiikkifestivaalit, joista vuodesta 1967 alkaen järjestetty pääsiäisfestivaali on yksi.

Huikeat Alpit kruunaavat Salzburgin maisemat. Kuva: Inari Räikkönen

RSO:n ohjelmassa oli luvassa kaksi orkesterikonserttia ja yksi ooppera. Ensimmäisenä konsertti-iltana emme vielä päässeet kuulemaan RSO:ta, vaan Mahler Chamber Orchestraa, johtajana Gianandrea Noseda ja solistina jo Musiikkitalossa ja Tukholman matkallamme tutuksi tullut viulisti Augustin Hadelich. Giuseppe Guarnieri del Gesun valmistamalla viululla vuodelta 1744 soittanut Hadelich oli myös pääsiäisfestivaalin ensikertalainen.

Konsertin avausteos oli Edvard Griegin Peer Gynt -sarja nro 1. Seuraavaksi Hadelich tulkitsi sydämeenkäyvästi Pjotr Tšaikovskin Viulukonserton D-duuri. Ylimääräisenä hän soitti jännittävän sovituksensa Carlos Gardelin tangosta Por una cabeza. Tutun sävelmän varmaan monet muistavat Eino Grönin tulkintana ”Kuoleman paikka” Jukka Virtasen tekstiin.

Konsertin päätöksenä oli Dmitri Šostakovitšin sinfonia nro 9 Es-duuri.

Toisena iltana vuorossa oli vihdoin oma orkesterimme Esa-Pekka Salosen johtamana Gustav Mahlerin Ylösnousemus-sinfoniassa hienojen solistien Malé Galoyanin ja Jasmin Whiten sekä loistavan Baijerin radiokuoron kera. Matkaryhmästämme moni sanoi jännittäneensä alussa orkesterin puolesta, aivan kuin itse olisi osa sitä. Jännitys hellitti kuitenkin pian, sillä massiivinen teos onnistui hienosti. Yleisö kiitti orkesteriamme lämpimin aplodein.

Kolmannen illan ohjelmana oli Modest Mussorgskin ooppera Hovanštšina, edelleen Esa-Pekka Salosen johtamana. Mukana oli RSO:n lisäksi useita kuoroja: Slowakischer Philharmonischer Chor, Bachchor Salzburg ja Salzburger Festspiele und Theater Kinderchor. Teos oli kuultu viime kesänä Helsingissä konserttiversiona. Nyt oli tilaisuus nähdä Simon McBurneyn ohjaama täysi oopperaesitys lavastuksineen, valoineen ja puvustuksineen. Ohjaus osoitti häkellyttävän selvästi Mussorgskin kuvaamien 1600-luvun tapahtumien yhtäläisyyden nykypäivän kanssa.

Solisteina lauloivat mm. Vitali Kovaljov, Thomas Atkins, Matthew White, Ain Anger ja Nadezhda Karyazina, joista kaksi viimeksi mainittua olivat mukana jo Helsingin konserttiversiossa.

Jos välttämättä halusi tällä matkalla kuulla myös Mozartia, sekin onnistui, jos lähti itsenäisesti johonkin pääsiäisen ajan monista kirkkokonserteista. Niin moni matkalaisistamme tekikin, eikä pettynyt. Musiikin ohella pääsi nauttimaan kaupungin kauniista rakennuksista, erityisesti sen barokkiarkkitehtuurista. Nykyään hyvin säilynyt Salzburgin barokkikeskusta on Unescon maailmanperintökohde.

Kapuzinerbergin rinteeltä avautuu hieno näkymä vanhan kaupungin suuntaan. Taustalla Salzburgin tunnus, Hohensalzburgin linnoitus. Kuva: Eija Antinoja

Erityisesti kaupungin barokkikirkot vetivät meitä puoleensa, oli konsertti tai ei, ja erinomaisen lisänsä matkan kokemuksiin toi matkanjohtajamme Timo Kauppisen asiantunteva johdanto barokkikirkkoihin. Niistä merkittävimpiin kävimme tutustumassa yhteisesti ennen viimeistä konserttia. velykierroksemme vei meidät ensin Salzburgin barokin suurimman nimen Johann Bernhard Fischer von Erlachin kahteen päätyöhön: Pyhän Kolminaisuuden kirkkoon aivan hotellimme läheisyydessä Makartplatzilla sekä vanhan kaupungin Kollegienkirchelle.

Dreifaltigkeitskirche Makartplatzin päätteenä on Johann Bernhard Fischer von Erlachin ensimmäinen toteutettu työ Salzburgissa. Julkisivun sisäänvedetty keskiosa ja sisätilan ovaalimuoto muistuttavat ilmeisestä esikuvasta, Francesco Borrominin Sant’Agnesesta Piazza Navonalla Roomassa. Kuva: Timo Kauppinen

Kierros jatkui Tuomiokirkolle sekä Fransiskaanikirkolle. Omatoimisia promenadeja saattoi lähimaastossa suunnata mm. Mirabell-palatsin puistoon, Getreidegassellelle, Mozartin synnyinkotiin tai vaikkapa kavuta läheistä Kapuzinenbergiä ylös ihailemaan ympäröivää vehmasta luontoa ja lumoavan kauniita alppimaisemia. Kahvi ja sacherleivos tai joku muu herkku loputtomasta tarjonnasta Itävallan vanhimmassa kahvilassa, Café Tomasellissa, kuului varmasti myös monen kokemuksiin matkallamme. Historia kertoo Mozartinkin aikoinaan olleen siellä usein asiakkaana. Tosin hänen tiedetään käyneen kahvilassa pikemminkin pelaamassa biljardia, ei niinkään juomassa kahvia, joka hänen mielestään juuri tässä kahvilassa maistui pohjaan palaneelta keitolta. Mozartin aikaan kahvilan nimi oli vielä Café Staiger.

Kollegienkirche lukeutuu Johann Bernhard Fischer von Erlachin päätöihin. Kirkko on sisältä hohtavan valkoinen. Kuva Seppo Karppinen
Kierroksellemme osui myös gotiikkaa, tässä Franziskanerkirchen myöhäisgoottilainen kuori. Barokkinen pääalttari on Fischer von Erlachin suunnittelema. Kuva: Eija Antinoja

Kotimatkamme sujui yhtä hienosti kuin menomatka. Lentomme oli Münchenin kautta ja Münchenin ja Salzburgin välisen parin tunnin matkan ajoimme bussilla, mikä antoi mennen tullen mahdollisuuden ihailla Etelä-Saksan maaseutua viehättävine kylineen. Ajamalla pikkuteitä vältimme moottoriteiden pääsiäisruuhkan ja saimme vielä lepuuttaa silmiämme kauniissa maisemissa. Oivallinen valinta kuljettajalta!

Mozartin vanhempien ja lesken hauta St. Sebastianin hautausmaalla. Kuva: Inari Räikkönen

Teksti: Eija Antinoja, Inari Räikkönen, Timo Kauppinen

Samankaltaiset artikkelit

Vastaa