RSO:n muusikoiden koronakevään kuulumisia

Kevään suunnitelmat ja aikataulut muuttuivat RSO:n muusikoillakin hetkessä. Perjantaikonsertti 13.3. toteutui vielä koko orkesterin voimin mutta tyhjälle salille. Sen jälkeen koko orkesteri ei ole soittanut yhdessä, mutta keskiviikko- ja perjantaikonserttien tilalla olemme saaneet nauttia orkesterin muusikoiden kamarimusiikista.

Hienoja konsertteja onkin ollut tarjolla: Beethovenia, Bachia, barokkimusiikkia, uutta musiikkia ja yksi  kantaesityskin, RSO:n oman soittajan, fagotisti Otto Virtasen uusi sävellys.

Keskiviikkona 27.5. klo 19 on vuorossa kevään viimeinen kamarikonsertti, jonka Edgar Allan Poen runosta lainattu nimi The Mask of the Red Death, Punaisen surman naamio, viestii koronakevään kaikuja. Sen harjoituksista on jutun aloittava kuva.

Mutta millainen on RSO:n muusikoiden toisenlainen kevät ollut? Kolme rso:laista kertoi puhelimitse kuulumisiaan.

 

Laura Vikman: “Yleisöstä tulee positiivista energiaa, joka tällä kertaa puuttui.”

Koronakevään aikatauluttomuus on ollut rauhoittavaa ja Laura Vikman on ehtinyt nauttia Töölön kodin kaupunkimaisemasta. (kuva yläpuolella).

Laura Vikman, RSO:n kakkosviulun äänenjohtaja soitti heti ensimmäisessä varsinaisten konserttien tilalle järjestetyssä, Beethovenin 250-vuotisjuhlavuotta kunnioittavassa kamarikonsertissa. Koronaepidemian aiheuttamat rajoitukset olivat silloin uusia ja tunnelma kaikkiaan epävarma ja outo. Esiintymispyyntö tuli kolmen päivän varoitusajalla ja Laura kertoikin, että konsertti jännitti etukäteen. Ohjelmisto yhdessä pianisti Kirill Kozlovskin kanssa oli kuitenkin valmiina ja harjoiteltu Turussa toteutettavaa Väinö Aaltosen museon konserttisarjaa varten. Ilman yleisöä ja tv-kameroiden pyöriessä ympärillä tunnelma oli muutenkin kuin tv-studiossa.

”Yleisöstä tulee niin paljon positiivista energiaa, joka tällä kertaa puuttui. Mutta itse soittotilanteessa tällainen kaikki unohtui. Se oli esitys, joka vaatii saman keskittymisen kuin yleisönkin kanssa.”

Myös huhtikuun loppuun suunniteltu RSO:n kamarimusiikkifestivaali Mind peruuntui, mutta joitakin festivaalille aiottuja esityksiä on kuultu kevään kamarimusiikkisarjassa. Laura Vikman esiintyi myös 24.4. konsertissa, jossa hänen vinkistään Prokofjevin kvintetossa oli mukana myös tanssija ja koreografian esitykseen tehnyt Atte Kilpinen.

Kun keskustelemme puhelimessa, peruskoululaiset ovat jo aloittaneet lähiopetuksessa, ja siitä iloitsevat sekä Laura että hänen viidesluokkalainen poikansa. Lauralla on RSO:n ohella virka myös Tampereen konservatoriossa, mutta juuri tänä keväänä hänellä ei ollut oppilaita. Se oli onni, sillä yhdessä etäkoululaisessa on ollut tarpeeksi hermoiltavaa molemmille.

Uudella tavalla aikatauluton ja stressitön kevät on Lauran mielestä sujunut tosi hyvin. ”On ollut tarpeellista ja rauhoittavaa pystyä vaihteeksi pysähtymään.”

 

Mikko Ivars: ”Kun ihmisillä on melkein pelkästään aikaa, niin mukaan on tulossa paljon motivoituneita muusikoita.”

Hauhon musiikkijuhlien suunnittelu on ollut Mikko Ivarsille mieluinen tehtävä myös tänä keväänä. Tällä kertaa festivaali toteutuu uusin keinoin, ja uuden opettelu on sekin virkistävää.

”Erilaista on ollut”, RSO:n sellisti Mikko Ivars myöntää tätä kevättä miettiessään, mutta mieliala on ollut hyvä ja hän tuntee olleensa onnekas, kun töitä on riittänyt koronakeväänäkin. Hän on mukana kahdessa kevään striimattavassa kamarimusiikkikonsertissa, joista toinen, kevään viimeinen, on haastattelua tehdessä vielä edessä.

Soittoa on kuulunut jokaiseen päivään, ja nyt on ollut aikaa harjoitella myös perusasioita, sellaisia joille orkesteriarjen yhteydessä ei oikein ole jäänyt aikaa. Tervetullutta on ollut sekin, ettei koko aika ole ollut tiukkaan aikataulutettu, kuten tavallisesti.

Mikko on yhdessä Olli Kilpiön kanssa johtanut ja toteuttanut jo vuodesta 2002 asti Hauhon musiikkijuhlia. Festivaali on tuttu monelle ystäväyhdistyksen jäsenellekin, ja kahtena edellisenä kesänä Hauholle on tehty onnistunut ja suosittu kesän jäsenmatka. Mikolla oli kerrottavana hyviä uutisia, sillä Hauhon musiikkijuhlat eivät jää tänäkään kesänä toteutumatta. Muoto on vain erilainen. Suunnitelmissa on toteuttaa 19. Hauhon musiikkijuhlat korona-aikaan sopivasti virtuaalisena. Heinäkuun ensimmäisellä viikolla 2., 3. ja 4.7. julkaistaan joka päivä yksi konsertti netissä ja suunnitelmissa on myös muuta, festivaalihenkeen sopivaa tapahtumaa sekä netissä mutta ehkä myös pienimuotoisina esiintymisinä. ”Jos Hahkialan kesäkahvila on avoinna, voisimme soittaa ulkona jotakin pientä”, Mikko kertoo suunnitelmista.

”Kiinnostvaa ohjelmaa on tulossa”, Mikko iloitsee. ”Kun ihmisillä on melkein pelkästään aikaa, niin mukaan on tulossa paljon motivoituneita muusikoita.” Hyvin RSO-voittoiseksi hän esiintyjäjoukkoa kuvaa.

Yksi suunnitelluista kolmesta konsertista on Virtuosi di Kuhmo -kamariorkesterin konsertti Hauhon kirkossa ilman yleisöä, ja Yle todennäköisesti radioisi konsertin. Kaksi muuta konserttia soitetaan ja taltioidaan Hauhon kartanossa, ja niistä toinen on olisi mukana Hämeenlinnan kaupungin kesätapahtumien nettilähetyksissä.

”Tämä kaikki on innostavaa uuden oppimista. Tulee käytetyksi tämäkin aika hyödyllisesti.”

 

Kaisa Kortelainen: On ollut aikaa harjoitella ihan repertuaaria.”

 

Huilu on vaihtunut huomattavasti järeämpään työkaluun, kun Kaisa Kortelainen istuttaa pihaansa tällä kertaa mm. raparperiä.

RSO:n soolohuilisti Kaisa Kortelainen vastaa puheluun Helsingin Puistolassa kesken raparperien istutuksen. Yhdessä myös RSO:ssa soittavan puolisonsa, lyömäsoittaja Jerry Piipposen kanssa he ovat vuosi sitten hankkineet vanhan rintamiestalon, ja tänä keväänä on ollut oivallinen mahdollisuus kunnostaa pihaa. On myös ollut aikaa harjoitella, erilaista tekniikkaa, repertuaaria, uusia huilukappaleita.

Myös Kaisa on esiintynyt RSO:n tämän kevään kamarimusiikkikonsertissa, mm. Otto Virtasen sävellyksen Five Songs of Soundness kantaesityksessä. Kaisa kertoi, että konserttitunnelma syntyi tällaiseen poikkeukselliseenkin esitykseen, kun puki ylleen esiintymisasun, meikkasi ja laittoi hiuksensa.

”Mutta liveyleisön antama ylimääräinen säihke puuttui.”

Kaisa oli mukana myös Tuomas Katajalan ja Aarne Pelkosen ideoimassa Bachin Johannes-passiossa Kallion kirkossa pitkänäperjantaina. Yle lähetti suorana Yle Areenassa tämän poikkeuksellisen, hienosti kymmenen muusikon voimin toteutuneen Bachin suurteoksen, joka on totuttu kuulemaan ison orkesterin ja parinkin kuoron yhteisteoksena.

Juuri ennen koronarajoitusten alkamista Kaisa Kortelainen ehti käydä yhdessä ystäväyhdistyksen puheenjohtajan Eija Kujalan kanssa toivottamassa omat koulunsa Kirkkokadun koulun ja Nurmeksen lukion tervetulleiksi RSOn ystävien viidenneksi ystäväkouluksi. Kaisa kertoi kouluissa orkesterityöstä ja omasta muusikon urapolustaan sekä soitti oppilaille. Sen vierailun jälkeen käynti Nurmeksessa omaa perhettä tervehtimässä ei enää koronarajoitusten takia ole toteutunutkaan.

Paikallinen lehti teki jutun Kaisa Kortelaisen ja Eija Kujalan Nurmeksen vierailusta. Mukana kuvassa myös koulujen musiikinopettaja Petri Hirvonen.

Kuhmon kamarimusiikki ja muut kesätapahtumat ovat pitkään kuuluneet Kaisan kesiin, mutta jo ennen koronarajoituksia sekä Kaisa että Jerry olivat raivanneet ensi kesänsä melkein vapaiksi. Niinpä Kaisan kesän esiintymissuunnitelmista peruuntui vain viikko uuteen musiikkiin keskittyvässä Klangforum Wienissä.

Teksti: Airi Vilhunen
Kuvat: Jutun aloittavassa kuvassa kevään viimeistä kamarimusiikkikonserttia harjoittelevat Mikko Ivars, sello, sekä Sivan Magen, harppu, Ilari Angervo, alttoviulu, Jukka ja Tami Pohjo
la, viulu. Kuva Satu Kahila.
Muut kuvat
Laura Vikmanilta, Mikko Ivarsilta ja Kaisa Kortelaiselta.

Haluatko katsoa ja kuunnella uudelleen RSO:n muusikoiden kevään kamarimusiikkikonsertit vai etkö ole löytänyt niitä vielä ollenkaan? Ystäväyhdistyksen julkaisuun on kerätty linkit kaikkien konserttien taltioihin Yle Areenassa. Käy katsomassa tämän linkin kautta: RSO:n muusikoiden kevään kamarikonsertit Yle Areenassa

 

Samankaltaiset artikkelit