Festivaalien kesä alkoi Naantalista – RSO:n Christoffer Sundqvist häikäisi solistina
RSOn ystävien matka Naantaliin avasi upeasti monen klassisen musiikin ystävän festivaalien kesän lauantaina 8. kesäkuuta. Kiasman pysäkillä 50 matkustajaa täytti viimeistä paikkaa myöten bussin, joka suuntasi ensin Merimaskuun. Runsaan parin tunnin matkan jälkeen matkalaiset ehtivät kahvitella mukavasti ennen konsertin alkua Rantamakasiinissa.
Kalastajakylän maamerkki, vuonna 1726 rakennettu paanukattoinen puukirkko täyttyi ääriään myöten etupäässä pääkaupunkiseudulta saapuneista ystävämatkailijoista. Pakahduttava Paganini-konsertin Sonata concertatan huilulle ja kitaralle aloittivat monelle Kuhmon kamarimusiikista tuttu tanskalainen huilisti Janne Thomsen ja kitaristi Ismo Eskelinen.
Seuraavaksi astuivat pieneen kirkkosaliin merkittäviä musiikkipalkintoja keränneet puolalainen viulisti Jakub Jakowicz ja hollantilainen fagotisti Bram van Sambeek. Taiturit soittivat duon viululle ja fagotille numero 1 F-duuri. Heidän jälkeensä ympäri maailman hurmannut korealainen Inmo Yang häikäisi yleisön. Konsertti päättyi Yangin, sellisti Senja Rummukaisen ja kitaristi Ismo Eskelisen tertseton hyväntuuliseen rondoon. (Artikkelikuvassa soittajat)
Bussi kuljetti matkalaiset iltapäivällä Naantaliin, kirkon tuntumaan Amandis-ravintolaan myöhäiselle lounaalle. Aterian kruunasi Musiikkijuhlien nimikkoleivos nuotteineen. Aikaa jäi mukavasti nauttia myös auringosta ja vanhan kaupungin tunnelmasta.
Illan suussa aukesivat kirkon ovet. Konsertin aloitti vietnamilaisnorjalaisen säveltäjän Anna Bergin Returnal-teos. Hän itse kuvaa teosta näin: ”Elävät tarvitsevat valoa, kuolleet musiikkia”. Berg viittaa tällä Vietnamin buddhalaisen hautajaisrituaaliin, jossa eri musiikin muotoja käytetään valmistelemaan edesmenneen sielua jälleensyntymistä varten.
Norjalainen kamariorkesteri esitti Pekka Kuusiston johdolla vaikuttavan Returnalin ensi kertaa vajaa vuosi sitten syyskauden avajaiskonsertissaan. Persoonallinen musiikki ja yhtyeen soittotyyli jäävät pitkäksi aikaa mieleen.
Yhtä häikäisevän elämyksen tarjosi RSO:n sooloklarinetisti Christoffer Sundqvist soittaessaan Johannes Brahmsin Klarinettikvinteton b-molli yhdessä Norjalaisen kamariorkesterin kanssa. Esitys sai yleisöltä raikuvat aplodit ja suomalaisille epätavalliseen tapaan kolmasosa kuuntelijoista nousi ylös kunnioittamaan suoritusta.
Konsertin päätti Dmitri Šostakovitšin Kamarisinfonia, jonka säveltäjä kirjoitti vierailtuaan 1960 Itä-Saksassa. Dresdenin hävitys järkytti säveltäjää perusteellisesti, ja partituuriin hän kirjoitti omistuksen ” sodan ja fasismin uhreille”. Säveltäjän toivomuksesta teos soitetiin hänen hautajaisissaan vuonna 1975.
Lähes 50 vuotta myöhemmin teos on jälleen ajankohtainen.
Teksti ja kuvat: Marja Salmela