RSOn ystävät Musiikkitalon urkuihin tutustumassa
Lähemmäs sata RSOn ystävää kokoontui Musiikkitaloon sunnuntaina 28.7. urkujen esittelyyn ja sitä seuranneeseen urkuresitaaliin.
Urkuesittelyssä tutustuimme Pekka Suikkasen sympaattisella johdolla valtaisan soittimen ulkoiseen olemukseen sekä sen jälkeen kuulimme näytteitä eri äänikertojen sointiäänistä. Orkesterimusiikin ystävän kannalta urut ovatkin kiinnostavasti kuin orkesteri ”ahdettuna” yhteen soittimeen, sillä monet äänikerrat matkivat orkesterisoittimien ääniä.
Yleisöä kiinnosti mm. tietää miksi Musiikkitalon urut ovat poikkeukselliset ja syitä siihen ovat esimerkiksi mikrotonaalinen pillistö, säädeltävä ilmanpainejärjestelmä sekä lukuisat yläsäveläänikerrat. Uruissa on myös kaksi soittopöytää, joista toinen on lavalla ja toinen ylhäällä urkujen yhteydessä. Tämä mahdollistaa urkurin työskentelyn aivan kapellimestarin vieressä ja yleisön näkyvillä, kuten sitten itse konsertissa näimme.
Jos haluaa tietää uruista ”kaiken” (esimerkiksi että niissä on kaikkiaan 124 äänikertaa ja 7999 pilliä!), niin kannattaa käydä tällä sivustolla: Urut – Musiikkitalo
Turun tuomiokirkon urkuri Markku Hietaharju soitti Bachin kuolinpäivää juhlistaakseen ensin tietenkin Bachia: Valet will ich dir geben ja Contrapunctus I. Näitä seurasi välillä mahtipontisesti kuohuva Lisztin Preludi ja Fuuga nimestä BACH. Taitavasti rakennetussa ohjelmassa rauhoitettiin sitten kuulijaa Jean Langlaisin hienostuneilla lauluilla Chant de Peine (Surun laulu), Chant Heroique (Sankarillinen laulu), Chant de Paix (Rauhan laulu). Saariaho-sävellyskilpailussa palkittu espanjalaisen säveltäjän Cuesta Gorkan Portraits pour Orgue kuultiin kantaesityksenä. Teos tuntui välillä leikittelevän urkujen moninaisilla ominaisuuksilla nopeine suunnanmuutoksineen. Max Regerin B-A-C-H -fantasia päätti varsinaisen ohjelman juhlavaan forteen, mutta sen jälkeen saimme kuulla vielä yhden ylimääräisen. Upeaa soittoa ja näimme kuinka solisti itse osoitti suosiotaan soittimelle.
Teksti ja kuvat: Lauri Jaakkola